OAMENI

‹ INAPOI

 

 

Ana Sapungiu, prima româncă Master of Wine, despre pasiunea pentru vin și potențialul României în această industrie


Ana Sapungiu, prima femeie din România care obține calificarea oficială de Master of Wine, ne-a povestit cu drag și pasiune despre parcursul ei profesional, dragostea pentru vin și despre activitățile profesionale pe care le are. 

 

Ana Sapungiu MW

Ana este româncă, născută în Giurgiu, dar încă de la vârsta de șase ani s-a mutat la București unde a locuit până în 2003 când a luat decizia de a pleca la Londra pentru studii. A absolvit facultatea de Management la Academia de Studii Economice București și a continuat la universitatea londoneză Huron pentru obținerea diplomei de MBA. Ana a fost atrasă de maniera practică a studiilor și de întelegerea situațiilor prin implicare directă și nu doar prin teorie. Proiectul final pentru obținerea calificării a constant în abordarea tehnicilor de vânzare și promovare a vinurilor românești în Londra. Mai exact, Ana a făcut un import pentru un palet de vin pe care l-a vândut în diverse baruri, restaurante și piețe din Londra. A fost un prim pas care a ajutat-o să înțeleagă cum funcționează în realitate piața și ce înseamnă concurența adevărată. Proiectul a fost apreciat de profesorii coordonatori care i-au acordat Anei premiul pentru “cea mai întreprinzătoare studentă a anului”.

 

“Pasiunea pentru vin cred că o am din copilărie. Bunicul meu era dogar și făcea vin, iar eu am crescut înconjurată de vii și vin. Am ales o carieră în acest domeniu și datorită oamenilor pe care i-am întâlnit și cu care am lucrat. În general, cei din industria vinului sunt foarte pasionați de vin și de domeniul în care lucrează, la fel cum sunt și eu.”

 

La nivel de practică, românca noastră a început să lucreze încă din facultate la diverse firme importatoare de vin și agenții, iar din 2004 este angajata Oddbins unde este responsabilă de toată gama de vinuri din portofoliul companiei. Oddbins este un lanț de magazine specializate din Marea Britanie cu 47 magazine în Anglia și Scoția (majoritatea în Londra).

 

“La nivel de consumator, am mai multe informații despre comportamentul din Marea Britanie. Londonezii știu câteva nume, mărci pe care se bazează, spre exemplu Pinot Grigio, Sauvignon Blanc din Noua Zeelandă, Malbec, Bordeaux, Șampanie, Prosecco sau Veuve Clicquot și asa mai departe. Unele nume sunt tipuri de struguri, altele mărci, altele zone viticole. Foarte putini consumatori cunosc detalii. Ideea este că toți cei din industra vinului, indiferent de țara în care se află, ar trebui să încerce să vorbească pe ‘limba’ consumatorului astfel încât să fie înteleși de oricine. La Oddbins încercăm să facem vinul sa fie sociabil, mai atrăgător și mai puțin serios. Să fie un însoțitor bun pentru orice ocazie.”

 

Ana Emilia Sapungiu MW

 

Cât despre vinurile din România, pe unele dintre ele le aprecieză foarte mult. Din acest motiv Ana a inclus două vinuri de la Cramele Recaș (Pinot Noir și Pinot Grigio) în oferta Oddbins, care se vând cu aproximativ 7 lire, și sunt printre cele mai căutate dintre toate mărcile comercializare de companie. De asemenea, la Oddbins mai lucrează cu Crama Știrbey, și Crama Budureasca. De puțin timp, a inclus și gama Sole a Cramelor Recaș.

 

“Îmi place să colaborez cu producători din România care știu ce se cere la export, ce oferă competiția, ce caută consumatorul din Londra și nu se tem să se adapteze și să se schimbe pentru această piață. Sunt pregătiți și deschiși, cel puțin cei cu care lucrez eu. Mi-ar plăcea să văd mai multe crame care să facă acest efort pentru a crește nivelul exporturilor.”

 

De asemenea, Ana continuă să ne spună Ana Emilia Sapungiu MW Oddbinspărerile ei și ne povestește despre faptul că în România este nevoie de o colaborare între producători pentru a îmbunătăți imaginea vinurilor românești. Pe baza acestui efort comun cramele mici și mijlocii vor câștiga mai mult teren. Apoi sunt necesare investiții în vie și în dotările cramelor. Totul trebuie văzut și gândit pe termen lung. Ana este de părare că mai bine să se facă mai puțin și mai bine decât mult și de calitate inferioară.

 

Și răspunsuri la câteva întrebări scurte:

 

Care este vinul tău internațional preferat și de ce? Dar unul local?

Ah, ce sa zic, nu am unul preferat, depinde de perioada anului, de ce servesc la masă. Acum (e cald în Londra și încă sărbătoresc faptul ca am finalizat studiile) aș bea șampanie toată ziua. J

Dintre vinurile românești, îmi place Feteasca Regală – cred ca are un potential calitativ foarte bun.

 

Ce recomanzi unei persoane la început de drum care vrea să devină Master of Wine? Cum îl/o sfătuiești să procedeze astfel încât să își îndeplinească visul fără impedimente?

În primul rând nici să nu se gândească la lipsa de impedimente pentru că mereu vor fi probleme peste care treci dacă îți dorești să ajungi departe. Să fie pregatit de sacrificii (financiare și personale – timp, călătorii etc.), să fie super organizat cu timpul ei/ lui, să aibă o pasiune pentru vin și să îi placă să socializeze cu oameni din toată lumea. Ah, și dacă dă de unul sau mai multe hopuri să nu renunțe!

 

Zona viticolă preferată în România: Dealu Mare


Zona viticolă preferată din străinătate: Douro Valley în Portugalia

 

Vinurile românești sunt: cu potențial foarte bun pentru export


Industria vinului românesc trebuie să: meargă în aceeași direcție pentru a promova și îmbunătăți imaginea vinurilor românești la export


Consumatorul român de vin este: pasionat de vinurile autohtone, dar începe să fie curios și să le descopere și pe cele din import


Câteva cuvinte pentru iubitorii de vinuri: Îi apreciez pentru că sunt pregătiți să încerce vinuri noi și sunt deschiși să discute deschis cu cei care cunosc un pic mai mult despre industra vinului.

 

 

Fotografii: arhiva personală Ana Sapungiu

 

 

14/09/2016