OAMENI

Ciprian Roșca, Director Comercial Cramele Recaș: Lanţul de distribuţie cunoaşte întreruperi din cauza blocajului sau a dependenţei prea mari de horeca.

 

Ciprian Rosca

Fotografie Cramele Recaș

 

Efectele pandemiei sunt din ce în ce mai resimțite la nivel național, industria horeca fiind cea mai afectată încă de la declararea situației de urgență. Închiderea restaurantelor și anularea evenimentelor au diminuat semnificativ vânzările de vinuri din segmentul premium însă continuă vânzarile în marile lanțuri de magazine și se simte o creștere în online.

 

Ciprian Roșca, Director Comercial Cramele Recaş, una dintre cele mai mari crame din România, producatoare de vinuri pentru toate segmentele de consumatori, ne spune cum s-au simțit efectele Covid-19 în prima lună de la declararea stării de urgență.

 

Care este impactul în vânzări generat de această criză? De când s-a făcut simțit?

 

De la jumătatea lunii martie, de când s-a declanşat criza provocată de Coronavirus, piaţa a început să se resimtă, dar este greu de estimat pe termen scurt direcția și nivelul consumului. Cel mai devreme, undeva în prima jumătate a lunii aprilie vom avea o imagine elocventă a situaţiei vânzărilor la nivel naţional, însă anticipăm pentru vânzarea vinurilor de la Cramele Recaş din această perioadă o scădere de aproximativ 20-25% faţă de acelaşi interval de referinţă de anului trecut.

 

Care este, în acest moment, situația în ceea ce privește angajații, inclusiv cei de la cramă şi ce soluții au fost aplicate?

 

În primul rând, trebuie să spunem că niciunul dintre angajaţii Cramele Recaş (echipa noastră este formată din aproximativ 300 de angajaţi) nu este contaminat cu Covid-19 la ora la care răspundem întrebărilor dumneavoastră. Încă dinainte de declararea stării de urgenţă şi de impunerea măsurilor obligatorii de prevenţie împotriva infectării cu noul Coronavirus, noi am luat măsuri interne menite să reducă riscul de contaminare (am instalat puncte de acces şi am definit trasee de deplasare în incintă obligatorii pentru cei care ne vizitează, prevăzute cu puncte de igienizare obligatorie a mâinilor, am dotat angajaţii din departamentele logistic, îmbuteliere, vinificaţie, laborator cu kit-uri de protecţie individuală) şi transmitem permanent prin platformele noastre de informare interne îndemnul de a fi respectate cu stricteţe măsurile emise de guvern pentru prevenirea contaminării. În plus faţă de suspendarea activităţii Cramei Turistice reglementată prin normativele în vigoare, am închis pentru public şi magazinul nostru de prezentare de la Cramă.

 

În ceea ce priveşte organizarea forţei noastre de muncă din această perioadă, la acest moment nu avem în vedere disponibilizări în rândul angajaţilor, însă toate măsurile pe care vom fi obligaţi să le luăm în legătură cu regimul de lucru al oamenilor noştri vor depinde de durata stării de urgenţă, a restricţiilor care ne afectează activitatea şi a consecinţelor lor.

 

Care credeți că vor fi efectele pe termen mediu și lung asupra industriei vinului?

 

Credem că această perioadă incertă se va extinde pentru încă cel puţin 2-3 luni, timp în care piaţa va fi destul de serios afectată. Un element deosebit de important în lanţul comercial pentru producătorii mari – lanţul de distribuţie, cunoaşte întreruperi din cauza blocajului sau a dependenţei prea mari de horeca, până la restartarea acestui canal. În aceeaşi măsură, vânzările online vor creşte semnificativ în timpul crizei, acest sector devenind din ce în ce mai activ prin prisma livrărilor la domiciliu recomandate în perioada de izolare. Nu putem să ne pronunţăm cum se va prezenta situaţia vinului românesc în următoarea perioadă, ceea ce ştim este că la Cramele Recaş viticultura şi vinificaţia vor funcţiona până la sfârşitul anului 2020 independent de evoluţia pieţei, plantaţiile şi Crama fiind asigurate de pe acum cu tot necesarul tehnic, de materiale şi furnituri pentru desfăşurarea în condiţii optime a lucrărilor planificate.

 

Aveați exporturi în această perioadă? Ce decizii ați luat?

 

Da, exportul Cramelor Recaș programat pentru anul 2020 se apropie de 13 milioane de unităţi destinate în principal sectorului de retail din aproximativ 20 de ţări şi teritorii de pe aproape toate continentele. Deocamdată suntem optimişti că reţelele de super şi hypermarket din ţările europene şi din Asia (unde avem cea mai mare desfacere) care au luat măsuri restrictive similare cu România îşi vor continua activitatea – problema noastră cea mai mare fiind asigurarea transportului volumelor comandate în respectivele ţări – în perspectivă ne gândim la o alternativă logistică pentru livrările de vin prin operatori de transport auto (probabil trecerea la transportul feroviar în cazul Europei) pentru a putea asigura fluxul comenzilor către clienţii externi.

 

În ce proportie ajută vânzările în online și la ce nivel sunt vânzarile marilor lanțuri de magazine?

 

Canalul de vânzări online reprezintă un mediu din ce în ce mai atractiv pentru desfacerea produselor noastre, în special a celor premium. Această perioadă este o oportunitate pentru sectorul online să-şi restabilească poziţia pe piaţă, profitând de avantaje pe care le oferă: selecţia de produse, preţul şi independenţa de proximitatea faţă de cumpărător la entităţile care oferă opţiunea de livrare la domiciliu. Deşi deocamdată incomparabil ca pondere în piaţă faţă de marile lanţuri de magazine din modern trade (aproape fără efort, acestea pot atinge până la 40-50 % din volumele de vânzări), domeniul online este din ce în ce mai interesant pentru producători, mai ales în cazul listării articolelor care nu se regăsesc în coşul produselor de primă necesitate, aşa cum este vinul.

 

Ce mesaj le transmiteți consumatorilor în această perioadă?

 

În această perioadă de restricţii, Cramele Recaş recomandă consumul responsabil de vin, acasă, provenit din surse sigure, realizat și îmbuteliat la standarde înalte de calitate, sub stricta supraveghere și respectare a normelor de siguranță a alimentelor în vigoare, așa cum sunt vinurile care poartă etichetele Cramele Recaș şi evident, tuturor celor care cunosc şi apreciază beneficiile licorii lui Bacchus, le transmite să nu renunţe la consumul de vin!

 

Mai multe informații despre Cramele Recaș aici.

 

Alina Iancu

06.04.2020

 

Cramele Recas Uberland

 

PROIECTELE NOASTRE

 

Bază de date a cramelor din România
 
A1
Salon de vinuri și turism viticol, a 7-a ediție
11-13 Mai 2024
 
Salon gastronomic, a 3-a ediție
5-6 Octombrie 2024

Abonați-vă la Newsletter