OAMENI

Interviu cu Ciprian Macavei, reprezentantul Cramei Jelna: vin, gastronomie și turism viticol în inima Transilvaniei

‹ INAPOI

 

 

În inima Transilvaniei, în podgoria Lechința, s-a născut povestea Cramei Jelna, un loc în care vinul, gastronomia și ospitalitatea se împletesc într-o experiență completă. De la primele inițiative, odată cu deschiderea unei pensiuni intime chiar în timpul pandemiei, până la dezvoltarea unui adevărat resort cu hotel de patru stele, restaurant farm-to-table, SPA, sală de evenimente și conferințe, Jelna a reușit să transforme turismul viticol într-un reper pentru zonă și un motiv de mândrie locală.

 

Aici, fiecare pahar de vin spune povestea terroir-ului și a oamenilor harnici care pun suflet în tot ce fac. Restaurantul aduce în farfurii produse locale reinterpretate creativ, evenimentele tematice dau viață curții cramei și teraselor sale, iar serile de vară se transformă în petreceri memorabile cu vin, muzică și gastronomie.

 

Pentru Ciprian Macavei, reprezentant al Cramei Jelna, această îmbinare între vin și turism este o investiție în promovarea brandului și în consolidarea unei culturi a vinului în România. Astăzi, vizitatori din toate colțurile țării - și din ce în ce mai des și turiști străini - descoperă aici un univers al relaxării și al bucuriei simple, purtând apoi cu ei acasă vinurile și amintirile trăite în mijlocul viilor.

 

 

Ce v-a determinat să investiți în partea de turism viticol (hotel, restaurant, sală de evenimente), pe lângă activitatea de producție a vinului?

 

Întregirea experienței. Turismul viticol în România nu e exploatat la maxim și mulți dintre noi alegem să mergem în străinătate pentru a ne putea bucura de o experiență completă: vin, mâncare, poveste, relaxare.

Din punct de vedere al bogăției locului, putem zice că suntem într-o mică „Toscana a României”, aici, în inima Transilvaniei. Avem o comunitate de oameni harnici și gospodari și asta ne ajută să aducem în restaurant foarte multă materie primă de la producători locali.

 

Cum a evoluat turismul viticol la Crama Jelna în ultimii 3-4 ani, de la primele inițiative până la nivelul actual?

 

Noi am început această parte de turism viticol cu o mică pensiune de 8 camere, deschisă chiar când a venit pandemia. Pot zice că unul din plusurile aduse de pandemie a fost faptul că, neputând să călătorim în afară, am început să ne descoperim locurile frumoase din țară. Acesta a fost momentul când ne-am decis să ne mărim povestea și să facem și un hotel de 4*, centru SPA, sală de evenimente și conferințe, restaurant farm-to-table.

 

Ce tipuri de evenimente tematice organizați lunar și cum reușiți să îmbinați vinul, gastronomia și muzica într-o experiență completă pentru vizitatori?

 

Toate evenimentele noastre sunt cu și despre vin. Vinurile Cramei Jelna poartă semnătura enologului Darius Pripon, un creator pasionat care reușește să surprindă, prin fiecare sticlă, autenticitatea terroir-ului din podgoria Lechința și să îmbine tradiția cu inovația.

Pe lângă pachetele clasice standard de degustare, profităm în special de vară să organizăm evenimente în aer liber, cu diferite tematici (mediteranean, românesc, steak day, brunch-uri, party-uri pe rooftop-ul cramei), dar și seri de degustare de vin cu asociere de mâncare.

 

Cât de important este pentru voi să folosiți ingrediente locale și să promovați cultura gastronomică transilvăneană în cadrul restaurantului și evenimentelor?

 

Cred cu tărie că, pe lângă clasicul pairing despre care învățăm în cărți, cel mai bun pairing este mâncarea locală cu vin local. Prin mâncarea și băutura locală simți cel mai bine cultura locului.

 

Care sunt categoriile de turiști care vă vizitează cel mai des (locali, turiști din alte regiuni ale României, străini) și ce caută aceștia la Crama Jelna?

 

Majoritatea turiștilor sunt din România și vin cu scopul de relaxare și de a descoperi experiența locului. Îmbucurător este și faptul că, în ultimii ani, au început să ne treacă pragul și grupuri cu turiști străini care vin pentru degustare de vin.

 

Cum priviți aceste evenimente și partea de turism: ca pe o sursă de venit separată sau mai mult ca pe o investiție în promovarea brandului și a vinurilor Jelna?

 

Partea de turism a contribuit mult și la promovarea brandului, dar și la creștere pe segmentul de vinuri, deoarece majoritatea turiștilor pleacă acasă cu vinuri pe care le-au consumat și vor să împărtășească și cu prietenii experiența trăită la noi.

 

Ce efecte concrete ați observat în ceea ce privește notorietatea și percepția brandului Jelna de când ați început să organizați evenimente și să primiți turiști?

 

Odată cu deschiderea resortului și organizarea de evenimente, au apărut și noi canale de promovare a vinului în țară.

 

Ce planuri aveți pe termen mediu și lung în zona de turism viticol și experiențe pentru vizitatori?

 

Investițiile nu s-au oprit deloc de când am pornit povestea de turism viticol și, pentru viitor, pregătim creșterea numărului de spații de cazare, construirea unor căsuțe cu view peste vița de vie și amenajarea unei piscine exterioare chiar în curtea cramei.

 

Tipul de eveniment preferat de tine?

 

Abia aștept vara viitoare ca să putem organiza iarăși, pe terasa din livada de meri, serile cu tematică gastronomică, ce se transformă în petreceri de neuitat.

 

Vinul (soiul de strugure) alb, dar roșu preferate?

 

Eu sunt fanul acidității și, pe partea de alb, prefer Sauvignon Blanc, iar când vine vorba de vin roșu, Navicella îmi împlinește pe deplin papilele gustative prin tandrețea lui.

P.S. Vă spun acum și un mic secret: curând vom scoate și un spumant pe metodă tradițională.

 

Trei cuvinte prin care descrii o experiență la Crama Jelna?

 

Autenticitate, bucurie, liniște.

 

 

Alina Iancu

18/09/2025

 

Interviu cu Ciprian Macavei, reprezentantul Cramei Jelna: vin, gastronomie și turism viticol în inima TransilvanieiInterviu cu Ciprian Macavei, reprezentantul Cramei Jelna: vin, gastronomie și turism viticol în inima TransilvanieiInterviu cu Ciprian Macavei, reprezentantul Cramei Jelna: vin, gastronomie și turism viticol în inima TransilvanieiInterviu cu Ciprian Macavei, reprezentantul Cramei Jelna: vin, gastronomie și turism viticol în inima TransilvanieiInterviu cu Ciprian Macavei, reprezentantul Cramei Jelna: vin, gastronomie și turism viticol în inima TransilvanieiInterviu cu Ciprian Macavei, reprezentantul Cramei Jelna: vin, gastronomie și turism viticol în inima TransilvanieiInterviu cu Ciprian Macavei, reprezentantul Cramei Jelna: vin, gastronomie și turism viticol în inima TransilvanieiInterviu cu Ciprian Macavei, reprezentantul Cramei Jelna: vin, gastronomie și turism viticol în inima TransilvanieiInterviu cu Ciprian Macavei, reprezentantul Cramei Jelna: vin, gastronomie și turism viticol în inima Transilvaniei
Interviu cu Ciprian Macavei, reprezentantul Cramei Jelna: vin, gastronomie și turism viticol în inima TransilvanieiInterviu cu Ciprian Macavei, reprezentantul Cramei Jelna: vin, gastronomie și turism viticol în inima TransilvanieiInterviu cu Ciprian Macavei, reprezentantul Cramei Jelna: vin, gastronomie și turism viticol în inima TransilvanieiInterviu cu Ciprian Macavei, reprezentantul Cramei Jelna: vin, gastronomie și turism viticol în inima TransilvanieiInterviu cu Ciprian Macavei, reprezentantul Cramei Jelna: vin, gastronomie și turism viticol în inima Transilvaniei

PROIECTELE NOASTRE

 

Bază de date a cramelor din România
 
A1
Salon de vinuri și gastronomie, a 9-a ediție
9-11 Mai 2026
 
Cheese & Wine Bars
Evenimente Corporate
 

Abonați-vă la Newsletter