România se pregăteşte să iasă din izolare, însă economia mai are mult până la o revenire la normal. Locațiile HoReCa, printre cele mai afectate de pandemie, vor avea încă de suferit și, cel mai probabil, o parte dintre ele nu vor mai reuși să se redeschidă. Toate acestea vor afecta direct industriile complementare, printre care și producătorii de vinuri. Se speră însă la o strategie colectivă de promovare a produselor românești. Mai mult decât necesară în situația în care producătorii mici și mijlocii suferă pierderi notabile pe care le vor simți o perioadă bună de timp.
Iosefin Florea, proprietar Moșia Galicea Mare, ne prezintă un alt punct de vedere, ceea ce trebuie să facă producătorii, dar și nevoia de educare și suținerea consumului de produse locale.
Care este impactul în vânzări generat de această criză? De când s-a făcut simțit?
Vânzările au scăzut drastic sau mai bine zis potențialul vânzărilor pentru că nu eram noi cine știe ce vânzători. Ca atare, n-am fost afectați comparând cu aceeași perioadă a anului trecut.
Exportați vinuri în UK, atât de la Moșia Galicea Mare, cât și de la alte crame românești, iar de sărbători comezile cresc, care este situația în perioadă de pandemie, față de alți ani?
Exportăm în Belgia și UK și a fost foarte bine, au crescut vânzările cu foarte mult față de anii trecuți. Dar este firesc dacă ținem cont de stilul de viață din afara României, unde omu' nu bea un vin "singur ca prostu" ci de pălcere, probabil tot singur.
Noi, românii, nu avem o cultură a mestecatului și a băutului, mâncăm de foame și bem de sete, asta datorită situații materiale cred. Nu avem timp și nici nu ne permitem să studiem un produs atât de complex și neprețuit cum este vinul, de aceea cred că nu avem nici gust, nici miros și nici plăcere.
Care credeți că vor fi efectele pe termen mediu și lung asupra industriei vinului românesc?
Pe termen mediu și scurt va fi un dezastru pentru cramele mici și mijlocii, asta pentru că nu există o industrie a vinului ca atare. Există câteva companii care știu ce au de făcut și o fac bine. Restul, adică noi, ne plimbăm cu traista prin piață.
Pe termen lung va fi foarte bine dacă am reuși să ne adunăm cumva și să stabilim niște critetrii, să avem niște regului, cum cine și ce face, apoi să reușim să convingem consumatorul că suntem un produs românesc și ca atare să fie prima lui opțiune. Să construim credibilitate în produsul “vinul românesc”.
Ce nouati aveți și cum/când intenționați să faceți lansarea?
Mai tot ce producem este noutate, suntem încă la început și încercăm să ne creem o identitate și să stabilim produsele care ne reprezintă. De aceea, tot ce apare va fi nou.
Lansare, nu! Înca nu! Nu sutem pregătiți pentru o lansare ca atare. Deoacamdată toate lansările sunt la festivaluri de vinuri unde încercăm să ajungem mai aproape de clientul final.
În ce proporție ajută vânzările în online? Mai nou au apărut degustările online, credeți că sunt opțiuni bune?
Vânzările online ajută destul de mult, însă pentru noi nu s-a întâmplat nimic în plus dar văd o schimbare spre bine. Aș fi vrut să fie mai bine, să fim mai aproape de consumator, dar presupun că este același motiv material care limitează îndeplinirea dorințelor.
Degustările online nu-s pentru mine, nu cred în virtualitate. E ca și cum ai face videochat și nu, mulțumesc!
Mesaj de pandemie sau de viitor pentru pasionații de vinuri?
Vinul este neprețuit, ca și viața de altfel. Aveți grijă de viață voastră!
Veniți mai aproape de vinul românesc !
Află mai multe informații despre Moșia Galicea Mare aici.
Alina Iancu
27.04.2020