OAMENI

Marian Olteanu, General Manager la Gramma Wines: Vor există multe schimbări în interesul consumatorilor și cine nu pariază pe consumator, va pierde.

‹ INAPOI

 

Marian-Olteanu_GRAMMA

 

 

Mediul online a devenit principalul punct de vânzare pentru cramele care până în martie își vindeau vinurile în industria Horeca, restaurante și magazine specializate. Site-urile producătorilor au fost completate cu secțiunea de shop unde se găsesc pachete atractive. Iar o strategie coerentă de comunicare poate ajuta la o trecere mai ușoară peste această perioadă.

 

Marian Olteanu, General Manager la Gramma Wines, ne povestește despre soluțiie câștigătoare adoptate în această perioadă, dar și despre noutățile în materie de vinuri.

 

Ce ne poți spune despre această situație creată de COVID-19, care este impactul în vânzări generat de această criză? De când s-a făcut simțit?

 

Surprinzător, impactul este unul pozitiv. Nu știu dacă este o rețetă care funcționează pentru majoritatea producătorilor, sau pentru majoritatea producătorilor mici.

 

După prima zi în care s-au închis restaurantele, am analizat toate canalele de vânzare și am încercat să implementăm strategii pentru fiecare:

 

  • am oferit pachete speciale pentru restaurantele care au pus și vinurile pe meniurile de delivery - am încercat să susținem o parte din faimoasa taxa pe care o percep platformele printr-un preț mai bun. Am asigurat și bugete de digital marketing pentru promovarea vinurilor Gramma în postările lor.
  • am răspuns solicitărilor magazinelor de specialitate și a altor clienți, am livrat direct, majoritatea distribuitorilor fiind închiși.
  • am asigurat pachete comerciale corecte și bugete de digital marketing pentru toate magazinele de băuturi online care au considerat că vinurile Gramma sunt o afacere bună toată perioda asta în care am fost destul de vizibili în online.
  • am suspendat toate termenele de plată pentru distribuitori.

 

Care este, în acest moment, situația în ceea ce privește angajații, inclusiv cei de la cramă şi ce soluții au fost aplicate?

 

Absolut toate contractele sunt active. Nu am cerut șomaj tehnic, nu am concediat și nici nu am amânat ratele. Toți colegii de la cramă lucrează atât la imbutelieri cât și la ambalarea comenzilor de pe online (fiind pachete personalizabile, după un anumit volum, poate fi o adevărată provocare - fiecare pachet cu selecția lui, factură și awb-ul lui, fără să se încurce). Toți colegii din vânzări aprovizionează magazine, restaurante și magazine online, am avut front de lucru.

 

Care credeți că vor fi efectele pe termen mediu și lung asupra industriei vinului?

 

Vom avea parte și de efecte negative, dar și de efecte pozitive.

 

Pe de-o parte, va fi foarte greu, mai ales pentru producătorii ce au presiune pe stocuri, stocuri ce se vor dubla în toamnă când vine producția nouă. Fără ajutor din partea guvernului, ajutor pe care alte țări producătoare l-au primit sau îl vor primi, ne vom trezi din nou că nu suntem competitivi, iar piață României va fi invadată de vinuri din alte țări la prețuri foarte atractive.

 

Pe de altă parte, se vor rearanja unele lucruri ce nu funcționau nici înainte de pandemie pe tot lanțul de distribuție: în primul rând Horeca va avea o abordare mult mai sănătoasă, atât față de consumator cât și față de furnizor. Distribuitorii, cel mai probabil, se vor diferenția unii de alții prin servicii, din nou, atât față de clienți cât și față de furnizori și nu în ultimul rând producătorii, cel puțin în cazul nostru vor putea negocia mult mai argumentat, pe cifre, noi avem acum un studiu din Google Analytics din care putem extrage informații cu privire la cel mai comandat vin, într-o anumită zonă, pe un anumit segment de vârstă, vinul cel mai comandat de mai multe ori de aceeași persoană și tot așa. Astfel încât, cazurile în care “nu se vinde pentru că nu e cunoscut” sau cele în care eu să comand la un restaurant Gramma Aligote și să primesc răspuns “dar nu mai bine vă dau un Sauvignon Blanc de la ....” or să fie tot mai rare.

 

Practic, vor există multe schimbări în interesul consumatorilor și cine nu pariază pe consumator, va pierde.

 

Aveați exporturi în această perioadă? Ce decizii ați luat?

 

Aveam. În Asia - Japonia, momentan e pe hold, dar nu noi am luat decizia. Europa încă funcționează, dar slab.

 

Avem deja o idee fezabilă pentru export în care să ne reprezentăm direct. Problema la export nu e la consumator, străinii ar încerca, revânzătorii n-au încredere.

 

Cu ce noutăți sunteți prezenți la vânzare?

 

Am scos acum un vin care să marcheze 10 ani de existența Gramma, o Fetească Neagră tipică, ce poartă o etichetă inspirată din vasele de lut din cultura Cucuteni.

 

În ce proporție ajută vânzările în online?

 

Cam 80-90% întrucât inclusiv Horeca (partea de delivery) tot prin online funcționează.

 

Ce mesaj le transmiteți consumatorilor în această perioadă?

 

Să fie optimiști, să fie solidari cu producătorii români și să ciocnească un pahar de vin românesc atunci când se vor deschide restaurantele.

 

Mai multe informații despre crama Gramma aici.

 

Alina Iancu

10.05.2020

 

gramma

 

PROIECTELE NOASTRE

 

Bază de date a cramelor din România
 
A1
Salon de vinuri și turism viticol, a 7-a ediție
11-13 Mai 2024
 
Salon gastronomic, a 3-a ediție
5-6 Octombrie 2024

Abonați-vă la Newsletter