OAMENI

Zoe Ghiuri, proprietar Crama Rasova: Intensitatea efectelor crizei, oricare vor fi ele, va veni nu din cât de mare a fost căderea, ci din cât timp va dura ea și cât de repede vom fi în stare să acceptăm și să ne adaptăm la noul normal.

‹ INAPOI

 

Zoe lanscape (2)

 

Criza cauzată de pandemia Covid-19 direcționează producătorii de vinuri din segmentul horeca către vânzările online. În același timp, este o perioadă în care trebuie gândite strategii de aplicare în perioada imediat apropiată și pe termen lung.

 

Ce fac producătorii în această perioadă? Ce vinuri din recolta 2019 au fost lansate?

 

Zoe Ghiuri, proprietar Crama Rasova, ne povestește despre activitatea cramei în această perioadă și deciziile luate.

 

Care este impactul în vânzări generat de această criză? De când s-a făcut simțit?

 

Suntem una din puținele crame din România, care la acesta dimensiune, am ales să vindem doar pe canalul de horeca, magazine specializate, online și direct de la cramă. Activitatea turistică și vânzarea de vin de la cramă este închisă, canalul de horeca, de asemenea, adică cele mai importante canale de vânzare ale noastre sunt acum în pauză. Impactul este mare, însă am rămas cu vânzările în magazinele specializate și cele online. Vânzarea vinurilor Rasova a crescut atât în magazinele specializate, dar mai ales în online, dar cu toate astea este foarte greu să suplinesti pe termen scurt vânzarea din horeca, cel mai mare canal de vânzare. Noi avem o pondere foarte mare în vânzare și direct de la cramă, locația fiind în centrul comunicării noastre. Bottom line vânzare noastră e undeva la 30% din ceea ce era programat să fie.

Momentul în care lucrurile s-au schimbat total este destul de clar, și anume jumătatea luni martie când totul a fost reglementat legislativ și canalul horeca a fost închis.

 

Care este, în acest moment, situația în ceea ce privește angajații, inclusiv cei de la cramă şi ce soluții au fost aplicate?

 

Am apelat la facilitatea de șomaj tehnic pentru o parte din echipă. Este importat să eficientizezi resursele, mai ales acum. Restul lucrăm. Unii de acasă, alții nu. Suntem o familie și ținem unii la alții, avem grijă unii de alții. Activitatea în cramă este redusă la minimul posibil. În vie toate lucrările își urmează cursul firesc pentru că alcolo se poate păstra distanța. Colegii de la vânzări și ei sunt activi, însă de acasă. Pe partea de management și marketing lucrăm intens, pentru considerăm că este o perioadă bună în care putem să construim.

 

Care credeți că vor fi efectele pe termen mediu și lung asupra industriei vinului?

 

E un puzzle din care mai lipsesc încă multe piese. Acum toată lumea, tot globul e în perioada de cădere, perioada în care frică, panică, neîncrederea, amenințarea, incertitudinea, neputința sunt principalele sentimente ce ne încearcă pe toți. Acesta stare din păcate va mai dura ceva. După ea va veni o perioada de revenire, perioada aia în care noul normal va fi pregătit și setat.

Ca să revin la efecte asupra industriei vinului, vor fi multe, de la cele economice la cele de schimbare a comportamentelor de achiziție și consum și a modelelor de business. Industria vinului este una tradiționalistă, ceea ce presupune o rezistență mare la schimbare, iar criza de acum va impune niște mari schimbări. Intensitatea efectelor, oricare vor fi ele, va veni nu din cât de mare a fost căderea, ci din cât timp va dura ea și cât de repede vom fi în stare să acceptăm și să ne adaptăm la noul normal.

 

Aveați exporturi în această perioadă? Ce decizii ați luat?

 

Nu!

 

Ce noutăți aveți în acest moment?

 

Avem deja în piață de la începutul anului La Plage alb 2019, La Plage roze 2019 și La Plage roșu 2018.

Chiar înainte să înceapă nebunia asta am îmbuteliat mai multe vinuri din recolta 2019, primele vinuri realizate de Răzvan Macici cu care am început colaborarea în toamna anului trecut. Ele urmează să ajungă în piață în perioada următoare. Este vorba de NUD alb 2019, un cupaj de Sauvignon Blanc, Pinot Gris, Fetească Regală și Muscat Ottonel, NUD roze 2019 realizat din Pinot Noir, Fetească Neagră și Mamaia, Imperfect alb 2019 – Fetească Albă & Fetească Regală, RASOVA PREMIUM Caberent Sauvignon 2018, TORTUGA ROȘU 2017 Fetească Neagră, Cabernet Sauvignon, Syrah.

 

În luna mai vom avea încă 2-3 noutăți nu doar la nivel de produs, ci și de brand.

 

în ce proporție ajută vânzările în online?

 

Fiind una din cele mai noi crame din piață, un brand foarte tânăr consider că avem un procent bun de vânzare online. Anul trecut a fost în jur de 15%. Vânzarea online se desfășoară atât prin shop-ul online de pe site-ul nostru, dar și prin intermediul partenerilor noștri, magazinele online de băuturi. În condițiile în care Crama Rasova nu vinde în retail, online-ul este un canal ce are o importanță deosebită pentru noi. Vom investi în el și dorim să-i creștem ponderea cât mai mult.

 

Ce mesaj le transmiteți consumatorilor în această perioadă?

 

Să aibă grijă de ei și de cei dragi. Să se ajute pe ei și pe ceilalți. Lucrurile nu or să se oprească aici, așa cum le vezi azi. Acum o să venim noi la tine acasă, prin vinurile noastre, dar o să vină și vremea când o să ne îmbrățișăm și o să dansăm din nou împreună la AER.

 

Descoperă mai multe despre crama Rasova aici.

 

 Alina Iancu

12.04.2020

 

Photo 2018-08-24-1009 (1) (2000x1302)

 

PROIECTELE NOASTRE

 

Bază de date a cramelor din România
 
A1
Salon de vinuri și turism viticol, a 7-a ediție
11-13 Mai 2024
 
Salon gastronomic, a 3-a ediție
5-6 Octombrie 2024

Abonați-vă la Newsletter